W działalności gospodarczej przedsiębiorcy często spotykają się z nieprzewidzianymi stratami, które mogą wynikać z różnych przyczyn: od gwałtownych zjawisk pogodowych, takich jak obecne powodzie, po nierzetelnych kontrahentów czy konieczność likwidacji nieprzydatnych już środków trwałych. W jaki sposób rozliczać takie straty podatkowo i na jakie wsparcie można liczyć? Oto szczegóły.
Straty ekonomiczne spowodowane zjawiskami atmosferycznymi
Zjawiska atmosferyczne, takie jak powodzie, mogą prowadzić do poważnych strat dla firm. W przypadku takich zdarzeń, jeśli przedsiębiorca udokumentuje straty oraz wykaże, że podjął odpowiednie kroki zabezpieczające, może rozliczyć je jako koszty podatkowe. Dokumentacja powinna obejmować protokoły i zaświadczenia od odpowiednich służb, takich jak straż pożarna czy policja. Warto pamiętać, że straty dotyczące środków trwałych i wartości niematerialnych można uwzględnić jedynie w części nieobjętej dotychczasowymi odpisami amortyzacyjnymi.
Wsparcie dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi
Przedsiębiorcy, którzy ucierpieli z powodu powodzi, mają możliwość wnioskowania o ulgę podatkową w formie odroczenia terminu płatności podatków, rozłożenia zaległości na raty, a także o umorzenie zaległości podatkowych i składek ZUS. W obliczu obecnych zdarzeń przewidziano również wsparcie socjalne w wysokości 10 000 zł dla obywateli poszkodowanych przez powódź oraz wyższe kwoty na odbudowę budynków.
Straty ekonomiczne związane z nierzetelnością kontrahentów
Straty mogą wynikać także z nieuczciwości kontrahentów. Jeśli firma poniosła straty z powodu zaliczek wpłaconych na poczet usług, które nie zostały wykonane, z perspektywy podatkowej nie są one uznawane za koszt podatkowy. Jednakże, w przypadkach wyłudzenia środków fiskus może uznać takie straty za możliwe do rozliczenia w kosztach, o ile przedsiębiorca dostarczy odpowiednie dowody.
Likwidacja środków trwałych, które utraciły przydatność gospodarczą
Gdy przedsiębiorca likwiduje środki trwałe, które utraciły przydatność gospodarczą, zwykle nie może zaliczyć takiej straty do kosztów podatkowych, jeśli zmiana wynika z przesunięcia działalności. Jednak w sytuacji, gdy środek trwały utracił przydatność z przyczyn niezależnych, np. inwestycja w obcy środek trwały, strata ta może zostać uwzględniona w kosztach firmowych.
Dodaj komentarz